Monday, August 30, 2010

KEMATIAN ITU PASTI BERLAKU - 3

Assalamu'alaikum

Kachik risau sungguh dengan diri kachik yang rasa takut pada janji Allah ni mai kadang2... jarang2 la sebenarnya. Banyak lalai dari menginsafi diri yang kchik banyak dosa. Kakchik mewarisi Islam semenjak lahir namun entah mana amalnya.

Janji ALLAH SWT yang menciptakan manusia dari segumpal darah, lalu menjadi seketul daging bertunjangkan tulang belulang, terus ditiupkan roh akhirnya hidup sebagai manusia. Sempurna akalnya, fikirannya, sihat tubuhnya, cerdas mindanya lalu diamanahkan pula menjadi seorang Khalifah bumi.

Janji ALLAH SWT, akhirnya DIA mencabut roh-roh yang pernah dihembuskan pada permulaannya bersama benih-benih amalan hatta sebesar biji sawi sekalipun. Janji ALLAH SWT juga akan mempertemukan manusia seluruhnya di satu padang luas mata memandang entah tak terhitung dek fikiran dangkal. Saat itu segalanya pasti tertayang kembali.

Begitu banyak ALLAH swt telah menyatakan janjiNya adalah pasti. Lambat mahupun cepat itu semua urusanNya, tetapi ia pasti! Noktah.

Dan tentu pasti, kelak sebahagian kita juga pasti maut datang menjengah, lalu merugilah orang-orang yang sentiasa ingat dia akan hidup selamanya, merasa diri tuhan dunia, merasa kuasa peniup roh manusia, sedangkan dia, bukanlah siapa-siapa, melainkan hanya salah satu makhluk yang ESA.

Tuhan, ampuni dosaku, dosa ahli keluargaku, dosa nenek moyangku, dosa para sahabat dan taulanku, dosa para pemimpin ku, dosa guru-guruku, dosa nak2 muridku, dosa jiran tetanggaku dan dosa orang Islam sekaliannya yang dahulu, kini dan akan datang. Moga kami semua melayari bahtera dunia di dalam kawalan dan tarbiyyah Mu, landas Islam yang kaffah dan tiada yang lain selain agamaMu yang syumul dan diri Mu sembahan kami semua. ALLAHu rabbi.

Oh tuhanku..ALLAH…jadikanlah penghujung kami yang masih hidup dengan husnul khatimah..kau berikanlah nikmatMu yang agung buat muslimin muslimat yang sudah meninggalkan kami. Tidak layak untukku memikirkan sesuatu hal yang tak termampu kami fikirkannya. Kerana ALLAH itu selayak mengetahui perkara-perkara ghaib.

Subhanallah.. ya, janji Allah itu pasti benar. setiap kali kita diuji dalam segala bentuk kesusahan, keperitan dan kesedihan, namun apabila kita ingat akan janji2Nya, kita semakin tenteram. itulah ayat2 pujukNya pada kita, tertulis dalam kalam cintaNya. sudah lama ditulisnya namun kita masih berdegil lantas tidak memandang ayat2 itu sebagai pemujuk hati kita, lalu mengharap pada manusia lain lebih dari berharap pada Tuhan kita yang Maha penyayang… moga Allah kekalkan hati ini untuk terus mengingatiNya dan hanya memohon pengharapan daripadaNya…

wallahu'alam

No comments:

Post a Comment