Sunday, January 19, 2014

ADAB MENYAMBUT TETAMU

Assalamu'alaikum.  Semoga kita selalu di bawah naungan Allah s.w.t. selalu.  Diberi hidayah dan bimbingan dari masa ke semasa.

Niat yang betul

Tuan rumah perlu berniat mengharapkan pahala dalam menyambut kedatangan tetamu daripada makanan yang dihidangkan serta sambutan yang baik kepada mereka.  Tetamu juga hendaklah meniatkan pahala daripada mendatangi undangan tersebut
kepada tuan rumah.  
Dengan demikain, kedua-dua belah pihak akan mendapat pahala atas sebab itu.

Memuliakan Tetamu

Tuan rumah perlu menerima tetamunya dengan hormat dan memuliakannya, iaitu menerimanya dengan senyuman, wajah yang ceria dan mengucapkan kata-kata selamat datang dan sambutan.
Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: “ Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tempoh layanan sebagai tetamu hendaklah dalm masa 3 hari
- Layanan istimewa selama sehari semalam mengikut kemampuan tuan rumah
- Pada hari kedua dan ketiga layanan yang diberi sama seperti yang diberikan kepada keluarga sendiri dan ianya dianggap sebagai sedekah


Menempatkan Tetamu di Tempat yang sesuai
·         Mempersilakan duduk di tempat yang paling selesa
·         Jika tetamu wanita, tempat yang tidak menyingkap aurat mereka
·         Tempat yang tidak tersebar bau yang kurang senag dan kotor

Menyegerakan Hak Tetamu
Tuan rumah perlu segera menghidangkan hak tetamu seperti air minuman, makanan dan sebagainya.  Jangan lambat dalam menyediakan hidangan sehingga tetamu balik.
Menghidangkan makanan merupakan adab yang dianjurkan seperti Firman Allah s.w.t dalam surah al-Dhariyat 51:27 yang bermaksud “Lalu hidangkan kepada mereka…”

Tidak berlebihan dalam menjamu tetamu
Tuan rumah tidak perlu memberatkan kemampuan diri di luar kemampuannya dalam menyediakan makanan kepada tetamu.  Namun, hidangan yang disediakan untuk tetamu perlu disertai dengan sikap memuliakan mereka.  Nabi Ibrahim a.s. telah menyembelih seekor anak lembu yang gemuk untuk tetamunya.  Itu ialah hidangan terbaik yang dimiliki baginda.

Layanan terbaik kepada tetamu
- Melayani sendiri tetamu merupakan satu adab yang dianjurkan dalam al-Quran, sebagaimana dalam kisah Nabi Ibrahim a.s. Allah berfirman yang bermaksud: “Kemudian ia masuk menemui keluarganya serta membawanya keluar seekor anak lembu (yang dipanggang).  Lalu dihidangkannya kepada mereka sambil berkata: ‘Silakan makan.’” ( surah al-Dhariyat 51 : 26 – 27)
- Antara layanan baik yang boleh diberikan kepada tetamu ialah menyediakan tempat tidur yang selesa, memastikan anak2 kita tidak membuat bising, tidak menganggu tetamu,
sentiasa tersenyum dgn muka yang manis, berbual bertanya khabar sama tentang diri atau keluarga, jaga tutut kata supaya tidak mengikut perasaan dsbnya.

- Elakkan melakukan sesuatu yang menjatuhkan maruah tetamu seperti melunjurkan kaki ke arahnya
- Pesan Rasulullah saw: Makanlah bersama tetamu kerana tetamu malu makan bersendirian


 Menghantar ke muka pintu
Apabila tiba waktu tetamu akan pulang, tuan rumah perlu menghantarnya sampai ke pintu rumah sebagai tanda memuliakan dan mengormatinya.
Abu ‘ubaid pernah mengunjungi Imam Ahmad di rumahnya. Dia bercerita: “ Ketika aku bangkit ingin pulang, Imam Ahmad juga bangun bersamaku.  Aku berkata: ‘Jangan susah wahai Abu Abdillah.’ Beliau mengatakan bahawa al-Sha’bi berkata: ‘Termasuk kesempurnaan memuliakan tetamu ialah tuan rumah berjalan bersama tetamu hingga ke pintu rumah dan sehingga mereka menaiki kenderaannya.’” (al-Adab al-Shari’yyah, jil. 3, hlm. 227)
Tuan rumah tidak terus masuk ke rumah dan mengunci pintu sejurus tetamu keluar rumah kecuali setelah tetamu sudah berlalu pergi atau kenderaannya sudah bergerak.


Batas-batas pergaulan bersama tetamu
Memakai pakaian yang bersih, kemas dan menutup aurat

Kelebihan melayan tetamu
- Murah rezeki, mendapat rahmat dan berkat drpd Allah swt
- Bertambah kasih sayang antara tetamu dan tuan rumah yang dikunungi
- Menarik perhatian orang bukan Islam terhadap keindahan Islam
- Mengiratkan silaturrahim dan memupuk semangat perpaduan
- Mendapat ganjaran pahala dan keampunan Allah swt


 Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan.
Wassalam

4 comments:

  1. Assalam.
    Info menarik.
    Mohon izin share di blog saya. TQ.

    ReplyDelete
  2. sharing yang baik
    tq

    http://supplementsaya.blogspot.com/2015/07/tips-melayan-tetamu-hingga-tetamu-happy.html

    ReplyDelete
  3. sharing yang baik
    tq

    http://supplementsaya.blogspot.com/2015/07/tips-melayan-tetamu-hingga-tetamu-happy.html

    ReplyDelete
  4. ADAKAH ADIK ATAU KAKAK.ATAU KELUARGA YANG DATANG KE RUMAH KITA.ITU JUGA DIKATEGORIKAN TETAMU?

    ReplyDelete