Sunday, January 12, 2014

ADAB SALAM DAN MINTA IZIN

Assalamu'alaikum

Ada satu petang Allah beri hidayah pada kchik. Hidayah namanya tu.. kalau tak kchik tak tergerak hati nak surf untuk download ceramah2. Salah satu ceramah yang sempat kchik dengar petang tu ialah ceramah ustaz Shamsuri tentang adab memberi salam dan minta izin. Kchik nak kongsi dengan semua semoga bermanfaat.
Beliau rujuk Bahrul Mazi Jilid 19 mukasurat 82.
Bermula semua bab meminta izin masuk rumah, masuk majlis, keluar majlis dll
Mengikut ustaz, nak beri salam tengok pada tempat. Orang tengah baca khutbah, tok guru tengah mengajar tidak disunatkan beri salam. Jangan beri salam pada orang dalam tandas.

Adat kita masyarakat orang melayu, semacam ada MOU dengan jiran yang kita dah kenal 35 tahun, rumahmu rumahku jua. Selamba ja masuk bila2 masa, makan minum baring2 tengok tv skali... begitu juga dengan rumah ibu bapa kita sekalipun kena minta izin masuk. Mengikut syarak hukumnya salah walaupun tuan rumah kata tak pa. janganlah langsung melangkah masuk tanpa minta izin. Sebab kita tak tahu mungkin kita mengganggu ketenteraman 'awam', mungkin ada ahli dalam rumah itu tidak menutup aurat, dia tak salah tapi kita yang celapak naik dan nampak aurat org jatuh hukumnya haram.
Ayat Quran yang Allah turun juga melarang orang masuk tanpa minta izin rumah selain rumah sendiri serentak dengan memberi salam. Rumah kita sendiripun balik sat lagi kena beri salam tapi tak payah minta izin. Anak2 juga jika hendak masuk bilik kita juga kena beri salam dan minta izin.
Adab menziarah juga kena jaga... tuan rumah mungkin sibuk dengan macam2 hal... kalau tuan rumah minta maaf kerana dia tidak senang hari tu, kita kena balik dan ambil faham masalah orang. Jangan mengumpat...
Masjid boleh masuk bila2 tak payah minta izin, tak payah la pi cari tok imam tok siak, begitu juga tempat keluar masuk seperti kedai runcit tidak perlu minta izin nak masuk membeli belah.
Menyebarkan salam tu hikmahnya mengikat satu hubungan antara yang beri dan terima salam. Bila orang beri salam pada kita, automatik rasa senang hati dan rasa macam kawan lama. Kalau semua orang islam mantap 100% menghayati islam serta berkasih sayang pasti Islam jadi sangat kuat dan tak dak sapa yang boleh usik kita, ejek kita, seksa kita dan sebagainya. Pemulaan ukwah islam yang hebat dan bersatu hati dengan memberi dan menjawab soalan. Beri salam ibarat kita menerima orang islam (tidak kira bangsa atau warganegara atau parti) sebagai saudara seislam kita. Apa perasaan kita bila kita beri salam, orang buat tak tau ja? Sebab tu menjawab salam tu wajib boleh menjauhkan rasa sakit hati dan paling utama sama2 saling mendoakan sesama islam.

Cuba kita biasakan buat perkara yang betul dan betulkan perkara yang dah terbiasa buat tak betul.
wallahu'alam
Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan

No comments:

Post a Comment