Sunday, January 19, 2014

ADAB MEMAKAI DAN MELEPASKAN PAKAIAN DAN ALAS KAKI

Assalamu'alaikum.  Salam kasih sayang sesama islam.

Syukur alhamdullilah kakchik masih berpeluang menulis di laman blog ini.  Lagi banyak kita membaca atau menadah kitab atau sekadar  hadir di majlis2 ilmu lagi banyak yang kita tahu bahawa kita tak tahu banyak perkara… dan semakin kita insaf ceteknya ilmu di dada tetapi perasaan macam dah pandai  mudahnya nampak salah orang dari kelemahan diri sendiri.  Lagi banyak kita tahu lagi takjub jadinya kerana Islam ni ternyata syumul… sempurna… lengkap… dari sekecil2 hal hingga yang sebesarnya semua diberi tunjuk ajar kalau tidak dari al-Quran dari sunnah dan hadis Rasulullah. 

Kali ini kachik nak bawa adab memakai dan melepaskan pakaian dan alas kaki (stoking, kasut, selipar, capal dan seangkatan dengannya) yang kakchik kutip dari buku Al-Azkar tulisan Al-Imam An Nawawi.  Ish bayangkan cara pakai baju pun Allah ajar kita… bukan susah sangat rupanya nak kumpul pahala… ikut aturan yang Allah beri… insyaAllah.
Ok ini adabnya..
Disunatkan memulai apa jua perkerjaan (yang baik) dengan menyebut Bismillah. Pakai pakaian, alas kaki, seluar dan lain-lain yang serupa, dengan mengambil posisi kanan dan membukanya dengan mengambil posisi kiri.  Demikian juga dalam bercelak, bersugi, memotong kuku, mencukur kumis, mencabut bulu ketiak, cukur kepala, mengucapkan salam dalam solat, masuk ke masjid, keluar dari jamban, berwuduk, mandi, makan, minum, berjabat tangan, member isyarat kepada hajratul aswad, menerima pemberian, member sesuatu kepada orang lain dan banyak lagi…
Dari Aisyah r.a., ia berkata:
Rasulullah s.a.w sangat mengagumi posisi kanan pada semua urusan2nya, pada bersuci, menyisir rambut dan memasang alas kaki”  (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Tangan kanan Rasulullah s.a.w. adalah untuk bersuci dan makan.  Dan tangannya yang kiri untuk kamar kecil dan sesuatu yang kotor,”  (Riwayat Abu Daud dan lain2 dengan isnad Sahih)
Dari Hafshah r.a.:
Sesungguhnya Nabi s.a.w. menjadikan tangan kanannya untuk makanannya, minumannya, dan pakaiannya.  Dan ia jadikan tangan kirinya untuk yang lain dari itu.”  (Riwayat Abu Daud dan Baihaqi)
Dari Abu Hurairah r.a daripada Nabi s.a.w.,  ia bersabda:
“Apabila kamu berpakaian dan apabila kamu berwuduk mulailah dari (anggota) kanan.”  (Hadis Hassan riwayat Abu Daud, Turmudhi, Ibnu Majah dan Baihaqi)
Mudahkan.  Mulakan dengan anggota kanan insyaAllah dapat pahala.  Pemurahnya Allah.  Allah tahu kita ni banyak sungguh dosa.  Dengan benda2 remeh2 macam ni pun boleh bantu kita kutip pahala untuk ‘top-up’ pahala kita yang ciput ni.

wassalam
Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan

No comments:

Post a Comment