Sunday, August 29, 2010

kEMATIAN ITU PASTI BERLAKU - 2

Assalamu'alaikum.

Setiap manusia pasti pernah mengalami kehilangan -- tidak saja harta, tapi juga kesihatan, kehormatan, kekasih, dan cinta. Ada orang yang boleh bersabar menerima musibah kehilangan. Namun, banyak pula yang bingung, stress, bahkan gila kerana tidak boleh menerima kehilangan tersebut.

"Kehilangan boleh menimpa siapa saja. Tak pandang bulu. Lelaki, perempuan, anak-anak, orang tua, orang desa, orang kota. Siapa saja. Ini kerana kehilangan adalah sebuah proses yang harus dilalui dalam kehidupan. "Di dunia, kehilangan pada hakikatnya merupakan unsur utama dalam proses penciptaan. Bunga mawar merekah, kuntum pun hilang. Tanaman mekar, biji pun hilang. Fajar menyingsing, malam pun hilang. Kematian datang, hidup pun hilang.

Dan hal kematian ini, kachik rasa ramai orang akan berusaha mempertahankan hidup dengan sekuat tenaga dan upaya. Bahkan untuk mempertahankan hidupnya, tidak sedikit orang yang rela mengorbankan apa saja -termasuk keimanannya. Tengok saja la ni jual la apa2 yang berkaitan dengan panjang umur orang akan cuba dan sanggup membeli walaupun mahal. Umpan la ubat dari Mesir, China, herba turun temurun ka, tak kira halal haram orang tak kisah.
Padahal, kehilangan hidup adalah sesuatu yang hakiki, yang pasti akan terjadi. "Hidup memang kurnia Allah terbesar pada ciptaan-Nya. Sejauh ini tidak ada orang yang mampu menciptakan hidup. Robot canggih dengan sejuta mikrochip dan sensor elektrokimia pun tidak mampu menjalani hidup seperti halnya makhluk hidup ciptaan Allah.

"Bagaimana dengan kematian? Kematian, sesungguhnya tidak kalah menakjubkannya dengan hidup. Kematian, sebagaimana hidup, adalah kurnia terbesar dari Allah kepada makhluk ciptaan-Nya. Sebab, kematian - tidak seperti matinya robot ciptaan manusia - merupakan gerbang dari kehidupan baru. "Al Quran, misalnya, memandang kematian sebagai awal kehidupan yang sebenar-benarnya. Itulah sebabnya, sufi Yazid Bustomi, sangat hairan mengapa orang takut mati. Bukan kehidupan yang takut pada kematian, kata Yazid Bustomi, tapi kematian yang seharusnya takut pada kehidupan. Kesedaran Bustomi ini muncul kerana ia melihat kematian sebagai awal dari kehidupan yang hakiki.

Allah, misalnya, melukiskan kehidupan dunia ini sebagai senda gurau dan permainan. Sedangkan hidup setelah kematian adalah sebuah kehidupan yang sebenar-benarnya kehidupan. ''Dan tiadalah kehidupan dunia melainkan suatu senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya kehidupan akhirat itulah yang merupakan kehidupan sebenarnya kalau mereka mengetahui."(QS. 29: 64).

Untuk itulah, Allah selalu meningatkan manusia untuk membekali diri dalam mengarungi kehidupan yang sebenar-benarnya. ''Bertakwalah kepada Allah, wahai manusia. Perhatikan apa yang telah kau perbuat untuk kehidupan akhiratmu.'' (QS. 59:18).

QS 067:002 Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)

QS 032:011 Katakanlah (wahai Muhammad); "Nyawa kamu akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)".

QS003:185 Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.

QS004:078 Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata: "Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?

Kalau kchik nak senaraikan surah2 lain berkaitan mati ni memang banyak... tapi isu sebenarnya ialah ADAKAH KITA TELAH BERSEDIA? kchik dengan malunya mengaku banyak lagi kesilapan2 lama yang perlu ditebus, banyak lagi amalan2 yang perlu dilaksanakan... tapi mati itu pasti... sedia atau tak kchik pasti dijemput menemui Illahi. Semoga Allah redha dengan bekalan yang akan kchik bawak kelak. Amin.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment