Saturday, October 1, 2011

MUHASABAH DIRI

Assalamu'alaikum
Salam Ukhwah

Kchik cuba nak baiki diri... nak cuba jadi lebih baik dari semalam... payah... nampak gaya semakin menurun iman... kena buat sesuatu agar 'graf' iman meningkat semula... TAKUT.. menurun tak naik2.

Geram dengan diri sendiri yang cepat sangat nak cari kesilapan orang.  Contoh bukak facebook yang entah berapa lama tak bukak, tengok gambar2 yang dipostkan huh kus semangat... hati dan mulut cepat nak beri ulasan...

Tapi cepat2 juga istigfar... yang kchik kutuk2 tu kawan2 kchik juga... kalau kchik ni rasa kchik ni kawan dema... kchik kena tegur kena perbetulkan mana yang silap.. mungkin mereka terlalai... kita semua kerap terlalai kalau orang tak tegur, asyik berasa diri ni betul hingga orang tergur baru tersedar.  dema nak ikut nasihat kita ni terpulang, sekurang2nya kita dah ingatkan.

Ada juga rakan2 yang hantar bahan2 yang sangat berfaedah dan islamik, contohnya bab menutup aurat dsbnya... pun kchik kutuk gak sebab dema ni hantar bab muslimah sejati bab aurat dsbnya tapi gambar2 dema tu tak islamik langsung... tapi cepat2 juga kchik istighfar sebab nak berdakwah ni kalau tunggu diri dah cukup sempurna sampai bila2 pun kita tak akan menyampaikan walau satu ayat,  Kchik doa biarlah apa yang mereka tulis menjadi dorongan kepada mereka untuk berubah untuk berhijrah..

Tengok orang mengaji quran, berzanji tapi tutup aurat tak sempurna pun kchik kutuk... tapi hakikatnya kchik yang kononnya nak tutup aurat sesempurna mungkin pun tak mengaji quran hari tu dan sebenarnya dah seminggu tak bukak quran pun - alasannya sibuk...

Pesan kchik pada diri sendiri dan juga semua, janganlah cepat kita menunding jari kepada orang yang pasti 4 lagi jari menunding kepada kita yang juga tidak lari dari berbuat dosa.  Muhasabah diri, maafkan orang yang berdengki dengan kita dan kita pula jangan berdengki dengan orang.

Jangan bukak aib orang, pasti Allah jaga aib kita.

wallahu'alam
Wassalam.
Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment