Tuesday, May 3, 2011

ISTERI RASULULLAH – AISHAH BINTI ABU BAKAR R.H.


Isteri Rasulullah yang ketiga dilahirkan tahun ke -9 sebelum Hijrah di Makkah.  Beliau merupakan cahaya mata sahabat baik Rasulullah iaitu Khalifah Abu Bakar As Siddiq r.a  dan Zainab (Ummu Ruman) binti Amir bin Uwaimmir.

Rasulullah s.a.w. memilih Aishah untuk merapatkan hubungan baik dengan Saidina Abu Bakar r.a.  Dalam bulan Syawal, tahun ke 11 Kenabian ( tahun ke -2 sebelum Hijrah) di Makkah, ikatan pernikahan mereka termeteri dengan mahar 500 dirham juga. Tempoh perkahwinan adalah selama 13 tahun.  Dengan AIshah juga baginda tidak dikurniakan zuriat.

Aishah merupakan satu2nya isteri Rasulullah s.a.w.  yang masih dara semasa dinikahi baginda.   Beliau merupakan seorang wanita yang paling alim dalam pengetahuan agamanya.  Turun wahyu Allah khusus membersihkan beliau dari fitnah dalam peristiwa Hadith al-Ifki. 

Rasulullah selalu memanggil beliau dengan gelaran Umairah yang bermakna yang kemerah2an.  Rasulullah pernah bersabda: “Kelebihan Aishah r.h. berbanding wanita lain umpama kelebihan kuah (sup) dengan makanan lain.”

Saiditina Aishah r.h. wafat dalam bulan Ramadhan tahun ke -58 Hijrah, di Madinah.

Al-Fatihah.


No comments:

Post a Comment