Monday, April 4, 2011

Hebatnya Rasullullah - 4

Assalamu'alaikum

Ok kali ni nak cerita pengalaman Uqail bin Abu Thalib.

Satu hari Uqail bin Abu Thalib datang menziarah Abu Bakar as Siddiq. Sampai ja depan rumah Abu Bakar dia memaklumkan dia sudah melafazkan kalimah syahadah. Alhamdulillah dia dah dapat hidayah.

Uqail beritahu dia yakin Rasulullah itu pesuruh Allah setelah melalui 3 perkara aneh bersama Rasulullah s.a.w.

Abu Bakar menjadi teruja. Cuba crita. Cuba crita.

"Pagi tadi saya dan Muhammad berjalan2 hingga ke pinggir kota. Di sana kami terjumpa sebuah sungai kecil. Muhammad mahu membuang air serta mengambil wuduk. Kawasan itu lapang maka Muhammad berasa malu. Kebetulan depan kami ada beberapa pokok kayu. Maka Muhammad pun menyuruh aku pergi kepada pokok2 itu danberitahu pokok2 tu yang Rasulullah s.a.w. meyuruh mereka datang kepada baginda sebagai pelindung kerana baginda hendak membuang air dan mengambil wuduk. Aku turut arahan Rasulullah dan tak semena2 pokok2 itu tercabut dari akarnya lalu membuat kepungan melindungi Rasulullah hingga selesai urusan baginda, Kemudian pokok2 itu kembali ke tempat asalnya."

Abu Bakar yakin pengalaman Uqail itu benar. Cuba crita selanjutnya.

"Kami kemudian meneruskan perjalanan hingga berasa letih dan dahaga. Bekalan air pun habis. Kami cari air hingga ke kaki bukit. Kali ni Muhammad menyuruh saya mendaki bukit itu dan memberi salam Rasulullah kepadanya dan mohon air untuk diminum sekiranya ada. Aku pun turut arahan Rasulullah. Lalu bukit itu menjawab :" Katakanlah semenjak Allah menurunkan ayat yang bermaksud "Wahai orang yang beriman, jagalah dirimu serta keluargamu daripada seksa api neraka yang bahan apinya daripada manusia, kayu dan batu", saya menangis kerana takut saya yang akan dibakar hingga tiada lagi air pada saya."

Abu Bakar yakin dengan pengalaman Uqail. Cuba crita peristiwa ke 3.

Uqail menangis kerana terharu dengan peristiwa yang terjadi. Dia sambung. " Saya sambung perjalanan dengan Muhammad hingga sampai di sebuah perkampungan. Tiba2 datang seekor unta minta perlindungan dari baginda. Tak lama nampak seorang lelaki pegang pedang sambil mengejar unta itu. Muhammad tanya lelaki itu nak buat apa dengan unta tu. Dia jawab, dia dah beli unta itu dengan harga yang mahal tapi unta tu tak mau jinak.. jadi lebih baik sembelih dan bahagi2 kat siapa yang mahu. Muhammad langsung bertanya unta tu kenapa dia tak mau taat pada tuan dia. Unta tu jawab, macam nak patuh, dia selalu memukul saya dan saya sering tak cukup makan. Paling saya benci ialah tuan saya tidak mahu menyembah ALlah. Sekiranya tuan saya melafazkan syahadah di hadapan kamu, Muhammad, saya akan patuh dan taat kepadanya. Tuan itu menangis dan mengucap 2 kalimah syahadah.

Subhanallah. AllahuAkbar. Hebatnya Rasul kita.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment