Friday, April 8, 2011

Hebatnya Rasulullah - 6

Assalamu'alaikum

Kali ini kachik nak kongsi satu kisah yang kachik dengar melalui rancangan tanyalah ustaz di TV9.

Ustaz tu kata hebatnya Rasulullah ni sebab mukjizat nabi2 terdahulu ada juga pada diri nabi kita. sebab tu la Rasulullah boleh faham bahasa binatang macam Nabi Allah Sulaiman.

Pada satu hari dalam satu perjalanan baginda bersama2 sahabat baginda, terserempaklah dengan seekor rusa yang terkena jerat. Maka rusa tu pun merayu pada Rasulullah s.a.w (hanya Rasulullah sahaja yang faham) minta bebaskan dia barang sebentar. Pagi tadi dia keluar awal mencari makanan dan tidak sempat menyusu anaknya.. tup2 dah terkena jerat. Dia janji akan pulang segeera sebaik sahaja selesai menyusukan anak2nya.
Sahabat2 terkejut bila Rasulullah melepaskan rusa itu, Walaupun Rasululah menceritakan permintaan rusa itu, mereka masaih ragu2 samada rusa itu akan menunaikan janjinya atau tidak. rasulullah bersabda bahawa beliau yakin dengan jajnji rusa itu. Tidak lama kemudian itu, memang rusa itu dtaang semula dan meninta Rasullalh mengikatnya semula di perangkap itu.
Rasulullah meminta mereka menunggu siapakah gerangan yang memasang jerat itu. tak lama kemudian kelihatan seorang lelaki datang untuk melihat jerat itu. Ternyata beliau seorang sahabat nabi. Maka Nabi pun menawar untuk membayar harga rusa itu sebagai balasan rusa itu dibebaskan kerana dia masih ada anak2 kecil.
Sahabat itu kata demi Allah dia akan bebaskan rusa itu dengan ikhlas dan tidak akan menuntut sebarang pampasan.
Rusa tu pulak bila dah beabs tak mau pergi, walaupun di suruh oleh Rasulullah. Maka Rasulullah pun tanya rusa tu. Jawabnya dia tak sanggup nak berpisah dengan rasul Allah. SubhanaAllah binatang pun sayang sangat dengan Rasulullah. KITA?
Rasulullah pun pujuk rusa tu, kamu masih ada keluarga yang memerlukankan kamu, pulanglah ke keluarga kamu itu yang lebih baik.
Barulah rusa tu beredar.

Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan

wassalam

No comments:

Post a Comment