Wednesday, December 1, 2010

Jangan Ambil Mudah Urusan Mati 1

Salam.

Semoga Allah menerima amalanku dan amalanmu.

Kakchik tak tahu nak sedih ke nak marah atau nak simpati tengok gelagat orang sekarang ni.. kekadang kita ni gajah depan mata tak nampak tapi kuman seberang laut kita nampak.. salah orang beria-ria kita perasan, salah sendiri kita tak ambil peduli... orang tegur kita mudahnya melenting...
contoh baru-baru ni kakchik singgah di R & R Tapah untuk solat jamak qasar zuhur dan asar. Ramai sungguh orang di surau yang sempit itu.. 
 Alhamdulillah kakchik suka sebab itu tandanya sudah ramai orang kita yang sedar tentang pentingnya solat... 
tapi kalauuulahhh surau itu sebesar kawasan untuk rehat dan makan 
lagi syukur.
Yang kakchik terkilan tu ramai yang solat tapi tak jaga aurat masa solat... Allah dan Rasulullah dah ingatkan aurat kita kaum hawa ni segalanya kecuali muka dan tapak tangan... masih ramai yang terlupa dan terleka nak'chec'k rambut yang ter'babas' keluar, dagu tak ditutup (kakchik tiada masalah kalau dema nak solat tak guna telekung... tapi tolonggggglah pastikan dagu tu berlapik, stokin tak nipis dan tutup lengan sampai menutupi 'bonggol' di pergelangan tangan), telekung jangan nipis, kadang2 terlalu banyak kerawang di telekung boleh nampak aurat dari celah2 lubang kerawang tu.. kalau tak mau buka tudung 'just' pakai telekung atasnya takda masalah jika tudung yang di dalam tidak dibiarkan hingga menutupi dahi.
Kakchik simpati dengan saudara2 muslimah... kita kena ambil berat tentang solat, syarat2 sah, rukun dan tertib solat kira2nya serba serbi tentang solat sebab perkara pertama yang Allah tanya ialah solat.. Kita boleh ambil masa untuk 'make-up' tengok depan cermin berkali2 baru keluar rumah atau surau tapi tak boleh nak ambil masa check perkara yang nak ditanya Allah di akhirat kelak. Kakchik risau kita solat 5 kali sehari tapi 1 pun Allah tak ambil kira.. rugi2... ini peringatan untuk diri kakchik dan semua kaum muslimah yang amat kakchik sayang.
 Jangan ambil mudah bab mati ni, kita memang dilahirkan islam tapi belum tentu kita mati dalam islam lagi... 
Ambil masa untuk cari dan faham ilmu islam ni...
wallahu'alam

No comments:

Post a Comment