Thursday, December 2, 2010

Jangan Ambil Mudah Urusan Mati 2

Assalamu'alaikum.

Lucu pun ada dengan kerenah umat manusia sekarang. Tapi kakchik lebih sedih dan sayu. Kakchik rasa hidup kita jadi celaru haru biru sebab kita sudah jauh lari dari jalan Allah dan sunnah Rasulullah.
Bayangkan hidup kita sekarang .... buat rumah besar2 tapi jenuh buat pagar besar, tinggi, berkawat duri kekadang siap upah jaga lagi... rumah pulak kena buat besi 'grill' walaupun berbunga2 berukir2 tapi hakikatnya kita semua umpama macam duduk dalam penjara.
Kalau ada barang berharga nak tinggal rumah pun takut, pakat usung semua reta.. Ada kawan tu dok la usung 3 laptop dia ke sana ke sini... takut nak tinggal dalam rumah takut tinggal dalam keta...

Masjid pun buka kunci masa solat ja, kalau musafir datang waktu jemaah dah pakat balik, alamat kena la pi cari masjid lain atau solat ja di kaki lima masjid.. lelaki tak pa la ni kalau kaum hawa macam kakchik ni nak solat kat mana? kat kaki lima tu juga ka?
Semua ni terjadi sebab kita takut .... takut pada pencuri2 yang kian canggih....

Sebab apa perkara ini berlaku secara berleluasa??  sebab kita tak tangani jenayah ni secara islam... cuba kita buat hukum hudud pada sorang dua yang mencuri rasanya pakat2 takut mencuri dah..
kita akan hidup aman damai tak payah la mangga kunci rumah berlapis2 besar dari penumbuk
tak perlu nak beli kunci 'steering' + kunci 'gear' + kunci 'break' untuk keta kita...
Ish2 kalau ikut cara hidup islam insyaAllah aman hidup kita.
Duit yang kita guna buat tembok besar, kawat duri dan sebagainya boleh kita gunakan buat tambah amal jariah kita...

Kakchik takut Allah tanya kita sebab apa kita tolak hukumNya... kita pakat solat jemaah sujud sampai bertanda di dahi tapi bila tiba masa nak amalkan hukum Allah, kita kata 'barbaric'... Aik dema dok tuduh sapa 'barbaric'? Allah? Berani dema ya...

Masa kakchik di Madinah 2007, pelajar2 di sana beritahu kami baru ja terlepas satu hukuman hudud yang di jalankan di Dataran. 
2 orang remaja dihukum pancung kerana meliwat, membunuh dan memotong mangsa seorang kanak2 berumur 12 tahun. 
3 tahun lepas dema buat jenayah ni, dema potong dan campak mayat di merata tempat dan ada yang disimpan dalam peti sejuk. Tahun tu juga la para jemaah kita dikejutkan dengan banjir agak besar di Madinah. ALLAH Maha Besar Maha Bijaksana, kering ja air, potongan2 mayat pun timbul terapung... ayah di budak ni kenal mayat anaknya (melalui tanda di badan atau jam tangan ke tak pasti lupa dah (ish2))... siasat punya siasat dapatlah tangkap 2 remaja ni.. 
dema di reman dan sepanjang dipenjarakan mereka di beri kelas fardu ain, ajar hukum2, ajar semula apa itu islam A - Z (sekadar yang boleh dalam penjara dan kekangan masa) . 
mereka juga membuat solat taubat setiap hari dalam penjara sehingga pada tarikh hendak dijatuhkan hukuman, 
2 budak remaja ni tenang mengaku semua kesalahan (orang ramai boleh dengar dengan jelas), memohon maaf dari waris mangsa dan redha dengan hukuman itu. 
 Kakchik tak da time tu tapi dengar cerita pun dah sedih... dan gerun.. sedih sebab orang kutuk hudud ni kejam tapi sebenarnya bukan terus hukum tapi pesalah diberi peluang bertaubat... gerun sebab pancung depan orang ramai... ngeri pun ada.. rasanya tak da sapa nak buat salah lepas ni... insaf... kat malaysia ni yang salah di gantung dalam bilik yang tengok 5 orang ja... mana datang keinsafan.
Kita ni semua akan mati. Itu sangat pasti... jangan main2 dengan janji Allah.
Wallahualam.
Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan.

No comments:

Post a Comment