Saturday, December 4, 2010

TUDUNG LABUH 1

Kakchik sembang dengan suami tentang ada sesetengah perempuan yg tak pakai tudung dengan alasan, walaupun mereka tak bertudung, hati mereka lebih baik daripada mereka yg bertudung... Allah melihat pada keikhlasan di hati... Allah tak pandang luaran....
Simple aja, suami cakap macam tu... kepada mereka yg cakap macam ni... senang aja nak jawab... "Siapalah kita yang menj membahaskan ayat2 al-Quran"....walau pun kita ni jahat atau baik, selagi namanya perempuan maka wajiblah menutup aurat.  Nanti di akhirat bab menutup aurat lepas dah, tinggal nak jawab bab2 dosa2 lain yang kita himpun.. tetapi selalunya bila dah menutup aurat mengikut syariat, insyaAllah automatik kita akan jaga segal2nya maka kuranglah kita mengumpul dosa.
Dan hukuman bagi mereka yg mendedahkan aurat rambut mereka adalah mereka akan digantung dengan rambut mereka di dalam neraka dan dinyalakan api yang marak menyala dari bawah kaki mereka.. Kalau apa yg didengar ni tak menggerunkan hati mereka..... tunggulah... bila datang hukum Allah nanti.. waktu tu, mereka akan menyesal.. menyesal yg tiada kesudahannya....
Dlm hal ini, kakchik bersyukur... Alhamdulillah.... setakat hari ni kchik masih mampu menjaga aurat seperti yg digariskan oleh Islam.. Mungkin ada sedikit-sebanyak kekurangan lagi yg masih lagi boleh diperbaiki.. Kalau tak, kesian suami kakchik kerana sebagai suami yang akan menjawab di akhirat kelak atas segala kesilapan yg dilakukan kakchik... Yang masih liat ialah memakai stokin dalam keadaan2 tertentu.. Tapi, SEBAGAI SUAMI, dia BERKERAS dan kata.. kalau tak pakai stokin.. jangan keluar dari rumah. Dan kalau keluar jugak, dia akan ingatkan ... katanya dia dah pesan... Di akhirat esok.... SILA TANGGUNG DOSA SENDIRI. Dan Alhamdulillah... rasa takut gak jadi kakchik lebih beringat.
Masa sekolah rendah hingga ting 5 memang kakchik tak bertudung. Naik ting 6 mungkin hidayah Allah kakchik rasa terpanggil nak bertudung. Zaman tu tudung jenis panjang, ikat dibelakang leher dan juntai ke depan atau lepas ke belakang. Dalam keluarga belum ada yang pakai tudung jadi kita ni nampak alim la sangatnya. Pas tu kakchik dapat tawaran lanjut pelajaran ke Newcastle, England. Takutnya bukan main takut iman tercabar di sana. Minta izin ngan mak nak labuhkan sikit tudung. Jadi masa p sana kakchik pakai tudung 3 segi (istilah kami masa tu la…) pendek di bahu tapi labuh la tutup paras dada. Masa di sana la kakchik betul2 insaf betapa jahilnya kakchik tentang islam. Kawan2 ‘mat saleh’ tanya itu ini pasal islam, kakchik tak boleh jawab. Tak pandai English satu bab, tak tau hukum hakam agama sendiri tu yang rasa malu sangat dengan diri sendiri. Time kakchik belajar tu la kes Salman Rushdie dengan Satanic Versesnya, kes perang Iraq dan Iran, kes pencerobohan Iraq ke dalam Kuwait.. mcm2 lagi la. Kawan2 dan jiran2 dok kutuk kata islam jahat dan yang sedihnya kakchik tak tahu macamnana nak bela agama sendiri. Kakchik mula belajar. Hampir senua VHS ( masa tu mana ada VCD, DVD ni semua) Ahmad Deedad kachik tengok.. Kakchik ikut usrah.. Alhamdulillah koi bertambah ilmu dan semakin faham islam dan bukan sekadar nama dalam kp ja islam.
Nak balik Malaysia, lagi takut. Malaysia kononnya Negara Islam tapi hakikatnya lagi teruk dari England. Orang islam di sana saling bantu membantu menguatkan iman sesama islam. Kat sini persekitaran semuanya menyumbang nak menjatuhkan islam. Kawan2, jiran2 buat don’t know ja kalau ada saudara sesama islam dia buat salah. Pakat sibuk dengan urusan masing2, tak tau jiran sebelah rumah bersedudukan ke tak.. Alah kubur masing2. Itu budaya hidup di Malaysia.  Jadi kakchik amik keputusan pakai tudung labuh.
Sebab
1. nak jaga kaki ni jangan dok masuk tempat ikut dan ja. Apa orang akan kata kalau pakai tudung labuh tapi dok masuk kedai jual kaset cd, masuk panggung, jom heboh dll.
2. kchik tak banyak ilmu tapi bila kita bertudung labuh ni org sangka kita berilmu dan orang tanya hukum hakam. Banyak yang kachik tak boleh jawab dan terpaksa rujuk ustaz ustazah atau buku2 agama. Secara tak langsung kakchik kena tambah ilmu dari semasa ke semasa. Kira motivasi untuk baiki kelemahan diri sentiasa ada.
3. nak jaga budi pekerti. Memang semua orang mesti berbudi bahsa sopan santun. Tapi kekdg kita lupa. Kita selalu dengar org kata: pakai ja tudung labuh tapi mencarut, tudung ja labuh tapi mulutttttttttt, tak guna pakai tudung labuh jubah segala kalau perangai hodoh, mcm3…. Orang tak bertudung atau tudung biasa2 ja pun mencarut, tak insurans mulut, perangai pun boleh tahan gedik dan getiknya, TAPI PERSPEKTIF org tentang org berjubah dan bertudung labuh ini selalunya org yang alim dan baik budi pekertinya. Jadi pakaian jubah dan bertudung labuh (pada pendapat kchik ja la) sekurang2nya sentiasa mengingatkan kchik supaya jaga tutur kata, batas perbuatan dan pergaulan dll sesuai dengan tanggapan umum ni. Kchik nak SEMUA org terima ISLAM agama yang menjadikan individu tu ‘bertamadun’.
tapi kesan positif yang lain juga tertempias bila kchik bertudung labuh ni…
1. orang lelaki jrg nak usik, terutama bila kita jalan depan dema yang tgh syok melepak… 

2. kchik perasan rakan2 sekerja lelaki juga mcm hormat dan kurang buat lawak ‘lucah’ dengan kita… lwk bodoh pun jrg2… 

3. masa kchik kursus di Bangkok thn 1996 dulu… kwn2 pakat dok kata hati2 sbb byk penyaluk saku, x ramai org islam dll. Tapi layanan spjg kursus 6 hari huh 5 Bintang. Ada rakan2 islam lelaki dan perempuan yg lain tapi pihak penganjur tak layan la sgt (mungkin sbb yg perempuan tu xbertudung dan yg lelaki main belah ja mkn semua) Cth: masa mkn.. ketua chef akan iring kchik utk tunjuk mknan mana halal yg mana tak. Nasi utk kchik pun dia ambil terus dr ‘rice cooker’ sebab dia kata wap masakan tak halal dah kena pada nasi yang di hidang pd org ramai. Masakan sayur pun byk x halal. Jadi dia cdg makan ‘salad’ ja. Mengikut penganjur (masa tu la, la ni kchik tak tau prosedur mcmana) semua ayam di bangkok adalah halal kerana syarat kerajaan Thailand semua ayam perlu disembelih di satu pusat sembelihan yang besar kemudian baru2 ayam2 tu dihantar serata tempat. Jadi kalau beli ayam di supermarket mmg halal. Cara org msk ja buat dia tak halal. Even klu kchik nak makan yg bergoreng dema akan kuarkan kuali baru berkilat lagi untuk goreng apa2 yg kchik nak. Tapi kchik takut kuali ok tapi lauk pauk x ok so mkn moi ja hari2 + telur masin utk breakfast o senang amik ‘cereal’ n susu. (Sampai tara tu org hormat pada org islam, kita di Malaysia ni chef islam sendiri masak guna arak selamba ja hidang kat kita2 ni). Kami di bawa2 jln naik kenderaan awam (saja2 pusing Bangkok) time tu tgh sesak. Org bangun kasi kchik duduk sebab hormat kata dia dlm siam (penganjur tlg ‘translate’). Terharu. Kalau lalu tempat2 yg sesak, dema ketepi bagi laluan. Mungkin masa tu 1996, tak ramai yang bertudung labuh lagi kot.. tapi kalau p la ni xtau adakah layanan masih sama..

4. kegunaan lain.. sejak ada anak kecil ni kchik guna tudung sebagai payung. (Kalau turun keta nak p dekat2 ja la). Selubung anak sat dengan tudung dan lari masuk dari kereta ke rumah atau kedai ka.. Panas ka hujan ka sekurang2nya anak tak panas atau basah.
 
5. kalau anak nak menyusu anytime boleh. Anak menyusu dalam tudung... terjaga aurat kita.. anak kchik pun dah pandai sorok muka dalam tudung tiap kali menyusu. Org takut... kata mati lemas kang anak tu. Ish2 bukannya kita tekup erat2 muka anak.
 
6. Boleh sorok beg tangan dalam tudung bila ke mana2. Boleh elak diragut…

Alhamdulillah, ramai juga kenalan kakchik dan saudara mara kakchik yg menjaga aurat mereka... Kakchik tengok ramai yg memakai tudung apabila mereka keluar dari rumah.. sama ada pergi kerja ataupun keluar bershopping... Bagi kchik, mereka ni dah mengikut apa yg Islam gariskan dalam satu aspek....
Tapi, aurat wanita bukanlah semata mata memakai tudung sahaja... Perkara HARAM yg dah dibiasakan masyarakat kita (dah dihalalkan pula lagaknya) ialah memakai tudung TETAPI memakai pakaian yg berlengan pendek. Mereka menyangka lengan tangan mereka bukan aurat yg berat utk dijaga... Tetapi, sedarlah... hukumannya tetap sama di akhirat kelak.. tangan mereka akan DIBAKAR oleh api neraka....
Lagi satu, pemakaian stokin bagi menutup kaki... Dari apa yg kchik lihat, majoriti wanita tidak memakai stokin apabila mereka keluar dari rumah sama ada utk pergi kerja atau pun shopping... Mereka sangka tiada siapa yg lihat kaki mereka, sedangkan itu adalah sebahagian dari aurat yg mereka perlu jaga.... Dan sekiranya mereka mendedahkan kaki mereka, kaki mereka itu akan DIBAKAR oleh api neraka yg marak menyala... Pakai stokin memnag tak wajib tapi menutup aurat itu WAJIB jadi kalau segan sangat nak pakai stokin, maka pakai la kasut yang ala2 'boot' tu yang menutup semua bahagian kaki atau pakailah kasut yang menutup semua jari2 dan tumit dan pakai kain labuh untuk tutup bahagian2 lain yang terdedah.
Waullahualam.
Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan.

No comments:

Post a Comment