Wednesday, December 1, 2010

Tema bulan ni - PERSEDIAAN MATI



Assalamu’alaikum.

Kachik selalu sedih dengan kebolehan diri menyibukkan diri dengan urusan2 dunia yang menghambat sehingga kadangkala berjaya ‘melupakan’ sebentar tentang ‘ultimate objective’ kita di dunia iaitu semuanya kerana ALLAH, untuk meraih redhaNYA dan untukNYA. Bak terjaga dari lena yang panjang, memikirkan kembali hati yang ‘terpukau’ untuk mencintai nikmat lebih dari mencintai pemberi Nikmat, ALLAHu Rabbi. Kchik sangat2 berharap agar perjalanan kita kali ini dibawah tarbiyyahNYA dan menuju cahaya cintaNYA yang hakiki, yang abadi dan yang mutlak.

Jadi sepanjang hidup ini pasti kakchik banyak mengumpul dosa… Setiap kelemahan dan kesilapan kakchik di sini, kakchik mohon ribuan kemaafan, dan semoga ukhwah semakin erat di antara kita sesama muslim. Barakallahu fikum. Jangan berhenti menegur semua kesilapan kchik.

Teringat kata-kata Umar ibnu khattab

‘Tidak akan kau berasa gundah walau sesaat/sekali jika kau tahu apa yang di cari’

Maka atas setiap urusan kita perlulah faham tentang objektif semasa dan objektif utamanya adalah kita lakukan kerana ALLAH swt. Sama-sama kita berdoa semoga hati kita lebih terarah kepadaNYA berbanding nikmatNYA, dan diterima kasih kita yang tidak seberapa ini.

Doa yang Rasulullah saw pesan kepada Muaz supaya sentiasa amalkan:

‘Ya ALLAH ya Tuhanku, bantulah aku untuk mengingati MU, dan mensyukuri nikmat MU. Ya ALLAH ya Tuhanku yang berkuasa mengubah-ubah fikiranku, tolong kukuhkan fikiranku keatas agama MU dan taat keatas agama MU’


Ya Allah, Sesungguhnya aku hambaMu yang lemah, Seringkali aku benar dalam pendirian, tetapi salah dalam perhitungan benar dalam prinsip, tetapi keliru dalam cara dan perbuatan. Namun, kejujuran dalam kehidupan sentiasa memaksa aku supaya mengakui kekeliruan dan kelemahan diri. Sesungguhnya, aku keliru kerana telah berbuat kesilapan. Namun aku bersyukur ya Allah, kekeliruan dan kesilapan ini telah memberi banyak makna dan berguna dalam membuka mataku dan menyingkap tirai kegelapan hati.

Ya Allah rabbul izzati, bantulah hambaMu ini dalam mengarahkan cintaku pada yang utama, cintaMu dengan harapan hati ini menjadi lebih tegar. Bukan duniaMu yang kucari ya Allah, tapi redhaMu. Berikan aku petunjuk dan rezeki mujahidMu

Amin ya Rabbal alamin, KAU tempat kami menyerah diri

No comments:

Post a Comment