Saturday, December 4, 2010

Jangan Ambil Mudah Urusan Mati 4


Kakchik rasa banyak orang lupa yang suara kita kaum hawa ni pun kira aurat gak... selama ini kita lebih berat kepada isu busana muslimah yang tidak berapa menutup...

Kakchik jarang dengar radio sebab lagu2 yang didendangkan dah tidak lagi sesuai dengan jiwa...
Cuma kekadang time nak pi atau balik sekolah kakchik bukak juga radio untuk dengar berita, ceramah agama, motivasi pagi dan sebagainya. Dan 'channel' yang kakchik selalu pilih ialah IKIM.fm... lagu2 dia pun kekadang ada yang tak sesuai jiwa sebab tak kira genre apa2 pu, kalau ada skit2 ja unsur agama pasti dema pasang tak kira penyanyi tu siapa, tapi sebab channel IKIM.fm ni berat ke islam jadi tak tukar channel lain dah kecuali jam 2 ngan 5:30 tukar kedah.fm dengar ceramah/forum atau soal jawab agama.

Yang menjadi kakchik SANGAT tak boleh dengar radio ialah suara DJ perempuan yang manja sesangat macam dibuat2. kakchik yang perempuan ni pun rasa geli telinga, kaum adam tak tau macamana. Kalau kaum adam teransang sebabkan suara mereka yang mendayu2 manja tu... tanggung la dosa aurat suara..

DJ 'channel' lain pun ngada2 juga mungkin respon orang pada komen kakchik ni. Memang ada benarnya tapi kakchik paling risau 'channel' IKIM.fm ni sebab dema membawa imej islam kononnya..... TAPI bukan semua DJ perempuan di IKIM.fm mengada2 tapi aurat tetap aurat jadi kena jagalah... takut tersilap langkah ja... Kakchik hanya nak beri teguran positif agar iman kita tambah mantap... amalan hidup dah baik sangat tapi tercemar dengan terlupa pandang nak jaga aurat suara.

Kenapa la penerbit tu mesti nak kena ganding DJ perempuan dengan DJ lelaki... tak bolehkah 2 DJ sejantina mengendalikan satu2 segmen... bila dah campur DJ lelaki perempuan satu segmen, maka 'mesra alam' sesangat la dema tu... berbulu telinga mendengar gelak hilai dema tu... Mana pergi rasa malu seorang muslimah yang sepatutnya menjaga aurat suara.

Yang hairan, kadang2 segmen untuk adik2 pun suara DJ lemak merdu manja mengada2... kena ka? sebab yang dengar segmen tu di radio bukannya adik2 ja tapi didengar oleh semua golongan usia.

Jangan Ambil Mudah Urusan Mati ni... niat tidak menhalalkan cara... memang niat kita nak memperjuangkan islam tapi kalau suara kita boleh membawa kepada menghampiri zina huh sangat besar dosanya.

Apabila suara wanita tersebut dilembutkan dengan sengaja, dimanjakan dan dimerdukan, ianya adalah haram untuk diperdengarkan kepada jantina berlawanan secara ijma'. Allah telah memberi amaran:
Maka janganlah kamu wahai wanita, merendahkan (melembutkan) suaramu maka dibimbangi orang yang berpenyakit di hatinya beringinan jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik (kandungan dan tatacaranya)" (Al-Ahzab : 32)

Di sini, para ulama tafsir menyebut, suara wanita yang dilagukan adalah termasuk dari kecantikan-kecantikan (yang tidak harus dipertonton dan dipeerdengarkan kepada lelaki bukan mahram) tiada khilaf dalam hal ini. Imam As-Suddi berkata, larang ini bermaksud larangan kepada kaum wanita menipiskan suaranya (lembut, lunak dan manja) apabila bercakap di hadapan khalayak lelaki. Imam Qurtubi pula mengatakan, kerana suara yang sebegini akan menjadikan orang-orang lelaki munafiq dan ahli maksiat berfikir jahat.

Kajian dibuat ke atas pemandu2 lelaki di jalanraya di bandar London terhadap kesan gambar2 separa bogel di 'billboard' sepanjang jalan dan juga suara DJ2 radio menunjukkan kesan yang negatif.. pemanduan jadi terganggu... Ish kalau buat kajian di Malaysia responnya pasti sama...

Begitu juga dengan muslimah2 yang mengaji quran dengan sedap dan siap bertarranum di tv dan radio. Niat ok tapi cara tak kena.. tambah2 kalau niat nak menunjuk2, nak menang hadiah dsbnya lagi la besar dosanya.. boleh jatuh haram kalau kita baca quran niat untuk riak, ujub dan cari hadiah besar. Ada perkara yang lebih baik dibiarkan lelaki monopoli.

Menyanyi tentu dah.. tak payah komen panjang walaupun lagu nasyid, sebab nama pun menyanyi, pasti mendayu2 mengoda, mana boleh jual album kalau nyanyi macam kayu macam katak panggil hujan... nyanyi satu 'key' ja...

Kakchik bukan nak ngutuk sesaja, tapi kakchik tak boleh ambil sikap biar ja la.. tak boleh.. sebab nanti Allah tanya ada tak semasa di dunia lagi kakchik berpesan2 sesama islam dengan kebenaran dan kesabaran?

wallahu'alam

No comments:

Post a Comment