Tuesday, November 9, 2010

MUSIM HAJI TIBA LAGI - 10

Salam ukhwah.
Kakchik sangat2 berharap bagi yang belum pergi lagi menjadi tetamu Allah, buatlah perancangan awal agar semua dapat menatap sendiri keindahan bumi Mekah dan Madinah yang dirindui seluruh umat serata dunia ini. Sama-sama boleh rasa nikmat yang kakchik dapat (nak cerita tak tertulis) cuma yang dah sampai sana ja yang boleh merasanya. Tiada alasan tak cukup wang... umur muda lagi... anak2 kecik lagi... Alasan semua tu, jiwa masih kosong hingga mudah dipengaruh oleh syaitan supaya sentiasa melengah2kan urusan melengkap Rukun Islam yang ke 5.
Kita tak tahu bila kita akan mati... jadi kena berebut2 pergi selagi daya... sebenarnya lagi muda lagi bagus... banyak amal boleh buat... tak perlu nak upah orang (jimat kos dah tu).. masa mudalah masa yang terbaik sebab kita dalam keadaan mental dan fizikal yang optimum.. Mudah nak belajar selok belok serta hukum hakam mengerjakan ibadah haji. Bila dah pencen nak hafal doa2 pun tak boleh nak ingat...... manasik haji lagi payah... Allah nak beri kita ganjaran yang banyak kenapa tangguh untuk menerimanya?
Kalau anak2 kecik lagi senang.... dok rumah ja main2 makan tido ja ... orang nak ngasuh pun tak susah sangat....kos pun sikit.... simpan duit beli lampin, susu, makan pakai sikit2... bila dah mula sekolah payah nak tinggal, menyulitkan orang yang ngasuh nak amik dan hantar anak kita ke sekolah, bekalan nak tinggal pun semakin banyak (makan pakai duit belanja hari2, buku2 dll)
Suami kachik lagi tegas... dia kata kalau kita pergi Mekah insyaAllah kita balik... pergi pun sebulan lebih ja... kalau kita mati.. pergi terus tak balik2.. anak2 kena tinggal juga... jadi jangan sedih nak tinggal anak2 sat p mekah...kuatkan semangat... tepis semua godaan syaitan..
Jangan ingat kita akan hidup 10 20 tahun lagi, tetapkan minda, kuatkan azam untuk bersama-sama jutaan Islam yang lain mengunjungi rumah Allah. Yakin Allah akan bantu kita. Pepatah Melayu pun ada mau seribu daya tak mau seribu dalih.

wallahualam

No comments:

Post a Comment