Wednesday, November 10, 2010

Rancang, Urus dan Tabung

Salam ukhwah

Bukan semua orang boleh 'stiqamah' dalam menabung untuk ke tanah suci... Ada orang yang 'last minute' macam kakchik... Dah terbuka hati tu kalut nak kumpul dana.. ok gak sebab setengah orang bila tak kalut dia tak simpan dengan tertib..
Tapi kakchik lebih suka kalau bakal haji dan hajjah boleh buat perancangan kewangan yang teratur dan terurus.
MULA DARI HARI NI. jangan tangguh untuk buat kebajikan.
Bagi yang mampu daftar hari ni juga dan segera berangkat jangan bertangguh2 hingga ke tahun hadapan.. Hidup ke kita lagi tahun depan?
Bagi yang mampu tapi simpanan belum cukup, istiqamah terus dan berhemah dalam berbelanja agar cepat juga boleh pergi. Buat potongan gaji kalau culas dalam menyimpan. hutang rumah kereta semua boleh potong gaji, jangan abaikan potongan untuk ibadah haji. Berhenti beli yang tak patut. cukup dengan hp yang ada tak perlu beli yang lebih canggih, cukup dengan kenderaan yang ada tak perlu beli yang lebih mahal untuk bermegah2, cukup dengan rumah yang kita diami tak perlu tambah aset lagi... makan makanan ruji kita tak perlu makan bermewah2 di tempat istimewa (ingat makan di luar ni banyak yang subhah dan tak boleh nak pasti halalnya).
banyak perkara yang kita boleh hidup walaupun takda... cukuplah kita ada yang asas untuk meneruskan hidup.
Simpan bekalan juga anak2 dan keluarga yang bakal kita tinggalkan dalam tempoh dua bulan di tanah air. Bekalan ni ada 2 kategori. 1 perbelanjaan yang tetap atau lazim seperti bil air, elektrik, hutang2 kereta dan rumah, belanja pasar, duit poket anak2 ke sekolah dsbnya. 2
perbelanjaan yang tak lazim seandainya berlaku kecemasan contohnya RM1000 atau RM2000 untuk orang yang diamanahkan mengurus keluarga sepanjang tempoh tersebut.

Kalau kita kategori yang kais pagi makan pagi. Memang Allah tak wajibkan kumpulan kita menunaikan ibadah haji tapi simpan juga walaupun seringgit seminggu.. dan jangan lupa berdoa, jangan berputusa asa , mana tahu satu hari Allah Yang Maha Pemberi Rezeki lagi luas RahmatNya melapangkan rezeki sehingga boleh menunaikan haji. Setiap amalan Allah ambil kira. Sekurang2nya kalau mati dulu sebelum sempat menunaikan rukun ke 5, Allah tahu kita memang ada menyimpan untuk ke Mekah tapi ajal menyusul dulu apakan daya... Jangan sampai Allah tanya kita mana pergi duit kita semasa masih hidup.

Ustaz kachik pernah crita apa konsep mampu... kalau kita boleh makan selain nasi (sebab nasi makanan ruji kita) contoh pizza, ayam2 goreng segera, kek2, mee goreng dsbgnya.. kira kita mampu. sebab duit beli pizza dan seangkatan dengannya tu sepatutnya simpan untuk ke Mekah.... kita ni perut melayu, makan nasi pun kenyang terlajak dah...
Jadi nilailah sendiri kita ni kategori mampu ke tak? Jangan sampai Allah soal kita.

Apa2pun YAKIN dengan Allah semuanya akan berkesudahan baik jika niat kita ikhlas untuk mengerjakan Haji.

No comments:

Post a Comment