Wednesday, November 10, 2010

URUSAN MEREKA YANG BAKAL DITINGGALKAN

Salam ukhwah

Kakchik tahu apa perasaan bila kita terpaksa meninggalkan orang yang tersayang. Fikir yang macam2... tapi suami selalu beri motivasi.... insyaAllah kita balik semula ke tanah air.. kalau kita mati esok kita terpaksa mereka selama2nya.

Antara perancangan yang kakchik buat

1. Amanahkan penjagaan anak2 kepada orang yang mampu menjaga mereka.. orang tua kita dah tak larat jangan menyusahkan mereka menjaga anak2 kita yang huh boleh tahan lasaknya. Kakchik bawak balik anak2 kakchik hampir setiap bulan ke kelantan supaya dema mesra dengan maklong dan tak susah nak tinggalkan mereka.

2. Sediakan duit belanja kepada orang kita amanahkan menajga mereka. Jelaskan semua bil2, hutang2 dan sebagainya. Tinggalkan juga peruntukan wang sekiranya berklau kecemasan yang tidak diduga.

3. Tinggalkan wasiat. Mula2 pada anak2 agar mereka tahu apa yang diharapkan daripada merka sekiranya anda meninggal dunia di sana. Jangan tinggal solat, puasa, jaga aurat, Aqidah, jaga adik2 dsbnya... Kemudian kepada orang yang kita amanahkan anak2 kita... a. jaga aqidah anak2, beri mereka tunjuk ajar agar jadi anak yang soleh solehah dan belalah mereka dengan penuh kasih sayang... b. senaraikan hutang2 kita yang belum dilangsaikan.. berapa jumlah, siapa pemiutang tersebut dsbnya... c. apa2 harta yang kita ada bahagaikan secara faraid.
Kakchik kumpulkan semua surat lahir anak2, kad mykid dema, geran2, sijil2 insurans yang ada, senarai kesatuan yang kakchik menjadi ahli - untuk tujuan menuntut khairat kematian, buku2 bank... senang waris nak cari dokumen2 penting.

4. Kalau anak kita dan boleh membantu dengan kerja rumah, ajar mereka agar berdikari. Sekurang2nya mereka boleh mengemas bilik, mencuci kasut sekolah, seterika baju, memabntu kita di dapur dsbnya. Boleh mendisiplinkan mereka dan sekaligus menyenangkan hati penjaga mereka.

5. Pesan anak2 kita agar tidak culas dengan segala amal ibadah sepanjang kita tiada. Jaga tingkah laku semasa di rumah penjaga, kena banyak berdikari dan rajin2 membantu. Hormat peraturan rumah penjaga anak kita.

6. Kalau anak kita ada masakan kegemaran, masak dan bekukan. Boleh keluarkan dan panaskan sahaja. Sekurang2nya boleh mengurangkan rindu mereka kepada kita.

7. Sekiranya naka kita adaalahan kepada makanan atau lain2... beritahu penjaga. begitu juga jika anak2 kita ada ubat tertentu yang perlu diambil mengikut jadual atau ada rawatan susulanmaklumkan kepada penjaga.

Semoga bermanfaat

No comments:

Post a Comment