Wednesday, November 3, 2010

MUSIM HAJI TIBA LAGI - 3

Salam. Semoga Allah menerima amalan kita.

Kakchik bukan nak riak... tapi suami kata kami pulun juga nak pergi dalam keadaan kewangan kami yang sederhana ni sebab kami nak buka mata dan nak beri motivasi pada orang lain... kalau kita yakin dengan Allah dan sungguh nak pergi memenuhi jemputan jadi tetamuNya insyaAllah BOLEH... Nampak macam ketat sikit la budget kami, tapi kami tak la sampai makan maggi setiap hari... rasa macam cukup2 ja gaji untuk bayar bil2, sewa rumah, bahagian untuk akaun tabung haji, nak simpan untuk anak2 yang akan ditinggalkan tapi alhamdullilah masih ada baki untuk makan pakai dengan selesa, boleh ulang alik kedah kelantan tiap2 bulan.
Takjub dengan kuasa Allah. ish2 kakchik tak tau macamana nak tulis semula perasaan dan keadaan kami masa tu...

Sebenarnya betul sungguh pepatah melayu nak seribu daya tak nak seribu dalih. Duit ni kalau tak simpan erat2 memang akan habis juga,... masuk poket tokeh2 kedai la kot.. lebih baik masuk bank bawak bekal ke Mekah.

Bulan 3 2006 tu juga kami buat rayuan nak pergi awal.. nak pergi tahun ni juga.. memang dok nampak Mekah ja, sembang pun pasal Mekah, semua kerja menjurus kepada persediaan nak pergi Mekah.

Bulan 5, pihak tabung haji respon kata boleh tapi masih standby. Dalam bulan Ramadhan baru boleh dapat kepastian. Bulan 8 kena bagi cukup duit dalam semua akaun.
Masuk bulan 7 alhamdullilah, akaun kakchik cukup, tinggal nak penuhkan akaun suami ja.. (baru ada RM900 x 7 bulan gaji). Gelabah juga takut tak sempat nak bagi cukup...

Masuk bulan 8 orang yang pinjam duit tempoh hari tu bayar balik semua... Kakchik rasa sangat2 terharu... rezeki Allah datang dari arah yang tak disangka2. Nangis masa buat solat syukur...
Alhamdulillah cukup RM10000 seperti yang disepakati kami suami isteri..

ALLAHu Akbar. Hebatnya ALLAH.
Semoga kita sentiasa ditetapkan iman. Yakinlah dengan kuasa Allah.

No comments:

Post a Comment