Wednesday, November 10, 2010

MUSIM HAJI TIBA LAGI - 13

Assalamu'alaikum.


Antara aktiviti di Madinah, pihak Tabung Haji ada sediakan bas untuk membawa jemaah menziarah kawasan2 penting di Madinah. Kami tiba lewat di tempat berkumpul tu sebab lepas Subuh kami ziarah Rasulullah dulu, baru balik sarapan… jadi bila naik bas dapat tempat duduk yang agak terbelakang jadi tak berapa dengar penerangan mutawif… Kchik pesan pada semua bakal tetamu Allah, beli dan baca serba sedikit kisah disebalik tempat2 penting di Madinah dan Mekah supaya bila kita menziarah, jiwa kita lagi terkesan…
Dema bawa kami ziarah Masjid Qiblatain, Masjid Qubra, Ladang Kurma, Bukit Uhud, Makam sahabat2 Nabi termasuk bapa saudara baginda Hamzah di Uhud…
2 hari lepas tu lepas sarapan, kami jalan2 dan nampak ada bas nak mula bertolak membawa jemaah yang baru menziarah Madinah. Bas tu tak penuh jadi mutawif tu ajak kami… ish2 rezeki… kali ni dalam bas tu ada beberapa pelajar dari Universiti Madinah ikut serta. Tempoh hari sorang mutawif  ja beri penerangan pada satu bas, kali ini ziarah lebih jelas sebab pelajar2 tu membantu menceritakan kisah disebalik satu2 tempat yang kami lawati dalam kelompok2 yang kecil.
Kebetulan dari Malaysia lagi mak dah mula kena kayap di pinggang… jadi semasa di Madinah, kayap dia jadi lebih teruk dan menyakitkan… kachik pulak pecah2 bibir… sampai di Bukit Uhud kchik teringat kchik pernah baca yang debu Madinah ni boleh buat ubat… jadi kchik ambil debu tu dan sapu pada bibir… Alhamdulillah lega esoknya hingga sampai di Mekah pun tak payah nak guna pelembap bibir. Mak mertua ambil debu2 tu, bungkus dan bawa balik bilik, dia sapu 2 3 kali. Alhamdulillah sihat terus kayap dia dengan izin Allah.
Hebatnya kuasa Allah, debu pun boleh jadi ubat.
Pelajar yang beri penerangan pada kami tu namanya Najmuddin. Esok harinya dia datang lagi kali ni nak bawak kami pergi ke pasar kurma. Jadi kami 1 keluarga (10 orang).. ikut dia naik van dan oleh kerana dia pandai berbahasa Arab (itu semestinya) senang la kami dapat harga yang berpatutan. Mak Wan sakit lutut sebab gout jadi dia dan keluarga dia hanya pergi ke masjid ja untuk solat. Alhamdulillah… elok la tu.

No comments:

Post a Comment