Saturday, November 6, 2010

MUSIM HAJI TIBA LAGI - 6

Salam. Semoga rezeki kita diberkati Allah sentiasa.

Seperti yang kakchik kata... dugaan Allah besar rasanya sebelum pergi lagi. Ingat tahun ni boleh lah cuba tambah sikit duit tabungan untuk mengerjakan haji tapi banyak kali pula kena keluarkan tabungan untuk banyak urusan yang datang bertimpa2. Jenuh juga nak kambus balik lubang yang digali tu.

Akhirnya masa nak pergi tu kami memang ada RM10000 macam yang kami bincang masa mula2 kami nak pergi Mekah dulu. Hairan kadang2 memikir tapi itula urusan Allah.

Kakchik tukar duit riyal awal sebelum musim haji (kawan pesan masa tu pertukaran tinggi - kita untung) dalam RM300+. Lepas tolak semua bayaran upah haji tinggallah berbaki di dalam akaun RM1000+. Dengan bekal wang itu la kami pergi Mekah. Suami kata tak pa, kita tawakal. Itu ja yang ada. Dapat jejak kaki di bumi Mekah dan boleh buat haji dengan sempurna pun sudah sangat2 bersyukur...

Kakchik takut macam2. Tapi suami pesan ini semua kerja syaitan nak bagi kita was2 dengan Allah. Pasal anak2 tu insyaAllah kita dah mohon Allah tolong jagakan lagipun bukannya kita musafir untuk buat maksiat. Kalau nak tunggu anak bongsu tu besar baru nak pergi... kedepan ni kita tak tau apa janji Allah buat kita.. tentu dah ka kita ni hidup lagi tengok anak2 membesar. Kerja baik jangan tangguh, mati tak tau mai bila.

Dari tarikh 2012, kita buat rayuan dan Allah buka jalan untuk kita tahun 2007, kenapa ada ragu2 lagi. Takut jadi hal pelik2 di sana, tu tawakkal ja. Kita dah buat solat taubat dan hajat... berdoa banyak2 jangan Allah buka aib kita di sana. Allah ajar kita melalui Quran dan RasulNya tentang adab bertamu dan menerima tetamu. Kita jaga adab kita dan pasti Allah lagilah akan layan tetamu-tetamuNya dengan terbaik.

Pasal duit tu jangan risau, insyaAllah akan cukup. Kurang bawak duit, kurang belanja, kurang buat kerja sampingan yang lara, boleh tumpukan pada buat amal soleh..

Nasib baik suami bagi sokongan padu dan motivasi yang menyedarkan diri dan kembali bersemangat.

Kakchik doa dengan Allah biarlah kalau nak sakit, sakit siap2 di Malaysia lagi dan nanti sihat tubuh badan boleh buat amal dengan sempurna di sana.
Memang Allah beri sungguh. Kakchik demam panas, tonsil bengkak bernanah, bergulung dalam selimut 2 3 lapis pun sejuk lagi, masuk pulak dalam 'toto' pun ketag lagi.. Masa hari buat kenduri kesyukuran pun gagah juga bangun layan orang mai... badan susut sebab tak lalu makan, tekak sakit... Memang masa doa kakchik sebut sakit teruk pun tak pa... ha padan ke muka..

tapi kakchik sangat bersyukur.... sepanjang kakchik mengerjakan umrah dan haji memang tak sakit... pergi balik tak batuk sikit pun... dah puas sakit hari tu kot... alhamdulillah tapi Allah duga pulak jaga orang sakit... mak mertua demam masa kat Mekah, banyak hari tak dapat pergi masjidil haram rinduuuuu... tapi suami kata jaga mak pun jika kita ikhlas Allah terima dan beri pahala berlipat ganda...

Satu perkara lagi yang kakchik tak dapat lupa ialah doa kakchik agar Allah bersihkan punca duit kami untuk buat haji ni... Banyak sungguh kot reta sekolah kakchik angkut, reta jiran2 buat hak sendiri atau Allah sekadar nak duga... tak tahulah yang mana satu.... tapi rumah kakchik di Lembah Beringin (rumah tu dah lama kosong ditinggalkan sejak dok Kedah ni) orang masuk curi semuanya... nasib baik batu bata dan atap tak dak nilai kalau dak tinggal tanah ja la kami ni... memang dema angkut habis ... besi2 grill tingkap pintu, perabot, lampu2, kipas kira sapu licin bersih.... siap berkelah bakar2 apatah dalam ruang tamu nasib baik rumah tak terbakar.

Kakchik dan suami redha... kalau ini caranya nak 'cuci' semua bekalan untuk ke Mekah...

Semoga punca dan cara mendapat rezeki kita semuanya halal insyaAllah.

No comments:

Post a Comment