Tuesday, September 28, 2010

SEKSA MENINGGALKAN SOLAT


Salam ukhwah

Kakchik nak kongsi dengan pembaca sekalian tentang siksaan yang Allah janjikan buat kakchik sendiri dan semua secara umum yang meninggalkan solat.

Solat ni tiang agama. Kalau kita tak solat maka kita telah merobohkan agama kita. Ke mana kita akan pergi akhirnya jika kita merobohkan agama? tentulah ke neraka Saqar, diseksa sekeras2nya.
Na'uzubillah

Jadi kakchik sangat-sangat berharap tulisan kakchik kali ini akan memberi kesedaran dan motivasi juga agar semua tidak lalai mengerjakan rukun Islam kita yang ke 2.

6 Seksa hidup ketika di dunia
- Allah kurangkan keberkatan umur kita. Walaupun hidup seratus tahun pun hidup tak aman, keluarga kucar kacir, ada harta tapi tak boleh nak rasa, hidup tak pernah tenang dan akan rasa kosong yang berpanjangan yang tak boleh diisi dengan kesibukan dunia kerja, berhibur dsbnya.
- rezekinya Allah sempitkan. Kerja macam nak mati pun masih rasa tak cukup2... kerja macam nak mampus tak kaya2...
-tiada tempat baginya di sisi agama islam. Sendiri mau faham, tak solat kira bukan orang islam la... jadi cepat2lah bertaubat
- Doanya ditolak...
- Hilang cahaya soleh dari mukanya... muka terbakar kerja tengah panas tu tak sama dengan muka orang yang tak solat... eh boleh kenallah.. tengok muka tok guru, ulama tersohor bersih... ja, tengok pun hati senang ja
- amal kebajikan yang kita perbuat langsung tidak diberi pahala - rugi2...

3 siksaan sakaratul maut
- orang yang tak solat tak kira pangkat dan agama, presiden ka buruh kasar ka.. tak solat ja... dia akan menghadapi skaratul maut dalam keadaan hina. Orang pandang mulia di dunia tapi mati hina... ish2 rugi
- Mati dia juga dalam keadaan menderita kelaparan
- juga mati dalam keadaan haus sanagat walaupun diberi minum air 7 lautan

3 siksaan di dalam kubur
- Allah akan sempitkan liang kuburnya dengan sesempit-sempitnya... kira samapi selisih tulang rusuk... sakitnya siksaan yang menanti kita yang tak solat ni
- Kuburnya akan digelapkan
- Siksaan Allah mula dari lama kubur sampai hari Kiamat..

3 siksaan berada di akhirat
- orang yang solat ni akan dibelenggu dan diseret oleh malaikat ke padang masyhar.
- Allah tidak akan memandangnya dengan pandangan belas kasihan...
- Allah tidak akan mengampun dosanya dan dia akan diseksa sekeras2nya di neraka

KAchik nak sembang satu kisah yang kchik baca dalam satu blog ni. Tak pasti kesahihan crita ni sebab berlaku di Oman. Walaubagaimapun kita masih boleh ambil iktibar dari kisah ni...

Foto ini adalah seorang pemuda berusia 18 tahun yang meninggal di salah satu rumah sakit di oman. Mayat pemuda tersebut digali kembali dari kuburnya setelah 3 jam di makamkan yang di saksikan oleh ayahnya. Pemuda tersebut meninggal di rumah sakit dan setelah di mandikan di makamkan secara islam di hari itu juga .




Tetapi setelah pemakaman ayahnya merasa ragu atas diagnosa doktor dan menginginkan untuk di identifikasi kebenaran penyebab kematianya. Seluruh kerabat dan teman - temannya begitu terkejut saat mereka melihat kondisi mayat . Mayat tersebut begitu berbeza dalam 3 jam. dia berubah tampak ke abu - abuan seperti orang yang sudah tua.




Dengan tampak jelas bekas siksaan dan pukulan yang amat keras dan dengan tulang - tulang kaki dan tangan yang hancur begitu juga ujung ujungnya sehingga menekan kebadanya.




Seluruh badan dan mukanya memar.Matanya yang terbuka memerlihatkan ketakutan, kesakitan dan keputusasaan. Darah yang begitu jelas menandakan bahwa pemuda tersebut sedang mendapatkan siksaan yang amat berat. Bila di tanya apakah amalan anak ni semasa hidup, bapa dia kata... dia anak yang baik tetapi tak pernah solat.


takutnya... Na'uzubillah.
ya Allah bantulah diriku untuk rajin mengerjakan solat yang wajib maupun yang sunat.

Semoga dimanfaatkan

wassalam

No comments:

Post a Comment